KOOSTÖÖ

Tugevate sportlike tulemuste saavutamine sõltub paljudest teguritest. Nii võib lihtsustatult öelda, et võistluses tulemuse realiseerimine on tehnilise, taktikalise ja füüsilise võimekuse kombineerumine. Tihtipeale pööratakse tehnikale ja taktikale mõnevõrra vähem tähelepanu, kuivõrd olulisem on triatlonis füüsilise vastupidavusvõime arendamine. Sellegipoolest võivad taktikalised vajakajäämised osutuda komistuskiviks, isegi kui füüsiline vorm on ideaalilähedane. 

Seega näiteks võistlustingimustes on taktikaline valik, mitu geeli sa tarbid (kui palju süsivesikuid imendub seedesüsteemis tunniga/ kui palju kulub selle intensiivsuse juures?). Tehniliselt aga saab näitena tuua biomehhaanika – näiteks jooksusammu dünaamika (kui kõrgele põlv tõuseb, kui efektiivne on äratõuge jne), kuid lisaks sellele on triatlonis ka materiaalne tehnika – ratas kõigi oma aerodünaamiliste omadustega.

Triatleedi põhirõhk treeningutel on vastupidavuse ja jõu arendamine, mis vastavalt lubab efektiivsemalt ja energiasäästlikumalt võistluskiirust hoida.

vastupidavus.jpg

Treeningu spetsiifilistes küsimustes oskab aidata asjatundlik treener. Algajatel napib teadmisi ja kogemusi treeningute planeerimiseks, mistõttu on ülekoormus- ja vigastuserisk märgatavalt suurem. Samuti peavad nii treener kui ka sportlane aeg-ajalt endalt küsima: „Kui palju on treeninguid, mis on kasulikud ehk edasiviivad?“

Treeningmõjude terviklik analüüsimine toimub koostöös. Tuleb välja sõeluda treeningmeetodid, mis toimivad ja annavad soovitud tulemuse. Tagasiside aitab näha edasiliikumist. Eesmärke tuleb hallata analüütilise fookusega. Millised on kasulikud treeningvahendid? Jõu-, hüpertroofia ja vastupidavustreening, tehnika ja koordinatsiooni harjutused, kiirustreening ja venitusharjutused?

Ohtlik on sukelduda treeningutes domineerivasse teemasse ja konstrueerida liiga lihtne seletus. Sportlane ei ole ainult lihased, süda ja piimhape! USA legendaarne korvpallitreener John Wooden on öelnud: „Kõige tähtsam on see, mida õpid peale seda, kui oled kõik teada saanud.“ Seega on oluline, et treener ja sportlane oleksid õpihimulised. Arenguks on  kasulik muuta näiteks intensiivsust, mahtu, kestust, sagedust jpm. 

Kui sa teed mida tegid, siis saad seda mis sul on juba olemas.

Teadusest kogemuseni